canada2017.reismee.nl

Dag 10 de mountains

Dag 10

Na een goede nacht opgestaan hebben we uitgebreid ontbeten en zijn we rustig gaan douchen, opruimen en ons klaar gemaakt voor de volgende trip. We zijn nu echt de mountains in gereden. Jammer genoeg was er veel smoke hoog in de bergen waardoor je niet zulk mooi uitzicht hebt als normaal. De smoke komt van de bosbranden in Britisch Colombia. Verder op in onze reis zullen we daar erg dichtbij komen. Daar later meer over.

De eerste stop was bij het Frank Slide museum. Toen we daar stopten keken we naar een enorme rotswand en op de grond bergen met stenen. Een lawine. Maar daar zat zoals we later zagen in het museum een heel verhaal aan vast. In 1903 was daar een klein dorpje met vooral mijnwerkers van de kolenmijn. Op die dag gingen de stenen op de berg schuiven en werd het dorp bedolven onder stenen en vielen er vele doden. We hebben hier een film en vele foto’s over gezien. Erg indrukwekkend. Er wordt gezegd dat de berg ooit weer gaat schuiven maar wanneer en waar weet men nooit.

Na deze stop zijn we verder gereden naar de zuster van Dave die midden in de mountains woont met haar man.

Onderweg kwamen we een bruine beer tegen in de berm en over de weg. Sam zag hem van de berg afrollen en de weg oversteken en wij zagen hem nog net de berm in springen. Sam helemaal blij. Echt wildlife.

Na een lang stuk rijden en mooie uitzichten zijn we gestopt in Cranbrook. Een redelijke stad in de mountains. Daar hebben we boodschappen gedaan bij de Wallmart. Dit blijft altijd weer leuk omdat ze er werkelijk van alles hebben. Ook was er een grote sportwinkel waar Danny en ik even in zijn gegaan maar niets gekocht hebben. Nog een uurtje gereden en toen kwamen we aan bij een zeer mooi huis.

Dave zijn zuster heeft een stuk land gekocht met daarop zeer veel troep. Dit heeft ze in de jaren opgeruimd en gecreëerd tot een mooie tuin met een prachtig huis. Het huis is opgebouwd uit grote houten balken. Ze zijn voir her grootste

gedeelte zelfvoorzienend. Water komt uit de beek, groenten en fruit uit de moestuin en eieren van de kippen. Wanda en Catherine hebben samen het eten verzorgt.

Op een gegeven moment kwam er bezoek aan. Het was een kennis van Catherine die Nederlandse is. We hebben gezellig met haar zitten kletsen. Ze is 13 jr geleden geëmigreerd naar Canada.

We hebben gegeten aan de picknicktafel met al de dieren van Catherine en Bill om ons heen. De kat, kippen, paarden en de hond. Een heerlijke avond. Leuke verhalen gehoord van iedereen. Omdat het zulk lekker weer was en we op privé terrein stonden met de motor home hebben we geslapen met alleen de hordeur dicht. Heerlijk

Weer een heerlijke dag gehad. Morgen een lange dag naar Banff. We hebben ontzettend zin om Banff en Jasper te zien. 2 zeer mooie natuurparken.

Groetjes van ons.

Ernst

Hoeveel familie van Dave gaan jullie nog tegenkomen?